Новини

Детелина Смилкова пред Vesti.bg: Пациентите при нас се чувстват като у дома

Kадровият проблем в системата на здравеопазването става все по-осезаем с всяка изминала година - над 50 на сто от лекарите в България работят в София, Пловдив и Варна, а 30 на сто са на пенсионна възраст. Само 5% са медиците до 30-годишна възраст.

По тази тема днес разговаряме с Детелина Смилкова, която е оперативен директор на МБАЛ „Скин Системс“. Преди това над 15 години е вицепрезидент на Висшето училище по застраховане и финанси и близо десетилетие - председател на Българската асоциация за управление на хора. Била е съветник на министъра на икономиката в две правителства.

Г-жо Смилкова, как решихте от сектор образование да преминете към сектор здравеопазване и то на такава висока и отговорна позиция?

Моят фокус винаги е бил върху хората и връзката между бизнеса и образованието в различни области. Във всяка сфера на бизнеса и живота човешкият фактор е в основата. Останалото е изграждане на благоприятна среда под формата на процеси и организация, в която те да процъфтяват.

От десетилетия създавам мостове между институции, бизнеси, образованието – между хора, търсещи развитие в една или друга област, като индивиди или като екипи и организации. Това ми даде широк поглед върху общественото и световно развитие, задълбочени познания в областта на бизнеса, образованието и развитието и управление на човешкия капитал. Мога смело да кажа, че това е мисията и каузата в живота ми без значение от сектора. А за здравеопазването мога да кажа, че е сърцето на всяка държава – бремето на отговорността в него се изплаща от удовлетворението от добре свършената работа.

Кои са най-големите предизвикателства, които срещате на новата си длъжност и как ги разрешавате?

Най-голямото ми предизвикателство в този сектор е, че съм безкрайно респектирана от хората, с които работя. Но те са и решението на всички притеснения, които съм имала – когато си обграден от професионалисти, всичко се случва лесно.  Оперативният директор организира процесите и средата така, че професионалистите да имат условия да си вършат работата безпрепятствено, а пациентът да бъде обграден с нужното внимание във възможно най-добра благоприятна среда и приятна обстановка.

„Скин Системс” е пример за добра симбиоза между луксозната обстановка, която често липсва в държавните болници, но и обслужване по пътеки, които се поемат по НЗОК. Трудно ли се крепи подобен баланс?

Всичко, което изисква високо ниво и отдаденост, е трудно. Но си струва. Луксът сам по себе си не е интересен. Интересно е да създадеш среда, която е приятна и вдъхновяваща, но едновременно с това уютна и предразполагаща. Ние успяваме и пациентите ни се чувстват като у дома – с домашната храна и приятелско, подкрепящо отношение. Но и в дискретна и луксозна обстановка. Имаме пациенти на всякаква възраст и с всякакви нужди – длъжни сме да отговорим на необходимостите им.

Прави впечатление, че лекарите тук, са предимно млади. Същевременно едва 5 на сто от кадрите в сектора в България са до 30-годишна възраст. Как успявате да ги привлечете и задържите и може ли примерът на „Скин Системс” да се последва на ниво държава?

Заплащането не е единственият фактор. Разбира се е важен, но е необходимо да се създаде благоприятна среда за тези специалисти. Възможност да се развиват. Да им се осигури подкрепа и признание. Изграждането на колектив е дълъг и сложен процес – отнема години и след това е всекидневие да се поддържа.

Кои са останалите аспекти, които се нуждаят от спешни промени в здравната ни система?

Всяка промяна на средата и на системата трябва да започне с промяна на отношението. Когато променим всички отношения както към лекарите, така и към пациентите. Когато си припомним и действаме от позицията, че всички ние и всички наши близки в някакъв момент сме пациенти, тогава самите процеси и организацията ще започнат да се променят коренно.

Как могат да бъдат осъществени според Вас?

Много се говори и за дигитализация и акцентиране към извънболничната помощ и промоцията на здравето, която залага на превенция. Но и тук в основата е начинът на мислене, от там и на организация.

Кои са най-важните качества, които един здравен мениджър трябва да демонстрира по време на криза, каквато наблюдаваме сега, по време на Ковид пандемията?

Най-важното качество във всеки аспект от нашата дейност е човечността. И това важи за всякакви условия, но най-вече в ситуация на криза като сегашната. Само тя може да издигне професионализма на нужното ниво на ефективност и смисъл. Без човечност и най-високите научни постижения се обезсмислят.

Как Вие самата разпускате, когато накрая на деня сте „просто Детелина”?

Танцувам, уча чужди езици, интересувам се от духовно и личностно израстване, но преди всичко се радвам на споделеност. Да обмениш вдъхновяващи мисли, да съпреживееш емоции, да дадеш и да получиш внимание – това са сред най-ценните дарове на живота и сред най-редките скъпоценности на съвремието ни.

Цялото интервю може да видите на https://www.vesti.bg/plateni-publikacii/detelina-smilkova-operativen-direktor-na-mbal-skin-sistems-pacientite-pri-nas-se-chuvstvat-kato-u-doma-6126002

Назад към новините

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки"

Вижте повече OK